Studenci w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach mają coraz większe możliwości łączenia wiedzy teoretycznej oraz praktycznej z nowoczesnymi technologiami dostępnymi w obszarze IT.

Obserwując kierunki rozwoju szeroko pojętych nauk medycznych, zapewniamy dostęp do najnowocześniejszych rozwiązań sprzętowych i programowych dla całej społeczności akademickiej.

Oczywiście głównym naszym kierunkiem jest inwestowanie w podnoszenie kompetencji cyfrowych studentów, pracowników dydaktycznych oraz administracyjnych.

Bardzo mocno stawiamy na rozwój wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości (virtual and augumented reality), a także sztucznej inteligencji (artificial inteligence).

W związku z zaplanowanymi działaniami rozwojowymi organizujemy głównie dla studentów, ale i nauczycieli warsztaty obejmujące wspomnianą powyżej tematykę. Mianowicie prowadzimy cykliczne spotkania cieszące się ogromnym zainteresowaniem, na których uczestnicy mają możliwość samodzielnego przeniesienia się świata wirtualnej rzeczywistości, aktywizacji doznań, ale co najważniejsze uruchomienia wyobraźni, która w 

połączeniu z wiedzą i potrzebami daje niesamowite efekty nowych, absolutnie fantastycznych pomysłów.

Warsztaty prowadzimy prezentując posiadane już gotowe aplikacje, ale również prezentując poszczególne fazy rozwojowe nowych dopiero projektowanych narzędzi. Obejmujemy wiele obszarów między innymi chirurgię, medycynę ratunkową, anatomię, histologię z embriologią, fizjoterapię i wiele innych, które łączymy z nowoczesnymi technologiami.

Kolejnym bardzo atrakcyjnym zarówno tematycznie, jak i pod kątem zastosowań obszarem jest sztuczna inteligencja. Wychodzimy naprzeciw potrzebom, po pierwsze opracowując zastosowanie AI w obszarach medycznych, po drugie dając możliwość aktywnego uczestnictwa naszym studentom i nauczycielom na przykład w projektowaniu sieci neuronowych (neural networks).

Również w tym obszarze prowadzimy cykliczne warsztaty, na których uczymy projektowania, rozumienia i analizowania wyników działania sieci neuronowych, algorytmów głębokiego uczenia (deep learning), uczenia maszynowego, klasyfikacji danych (głównie medycznych), predykcji, a także zaawansowanego wykorzystania AI w medycynie i nie tylko.

Umożliwiamy uczestnikom wzięcie udziału w projektach wpieranych przez sztuczną inteligencję, co przekłada się na zwiększone zainteresowanie tą tematyką, realizację własnych pomysłów naukowych i badawczych.

Jednocześnie wykorzystujemy najnowsze dostępne narzędzia na rynku poczynając od rozległych modeli językowych, kończąc na analizie obrazów medycznych, modelowaniu 3d. A to wszystko z użyciem zaawansowanych algorytmów sztucznej inteligencji.

Podjęte działania znacząco podnoszą świadomość młodych adeptów szeroko rozumianych nauk medycznych, nauk o zdrowiu czy farmaceutycznych w meandrach dzisiejszego cyfrowego świata, który z każdym dniem zgłębia kolejne obszary.

Warsztaty prowadzimy na wszystkich naszych wydziałach, dając każdemu możliwość uczestnictwa i rozwoju w zakresie nowoczesnych technologii.

Aktualnie obserwujemy wręcz wysyp pomysłów rozwiązań wspomagających dydaktykę oraz naukę, których autorami są właśnie osoby z naszej grupy docelowej, czyli studenci SUM.

Dzisiaj już doskonale zdajemy sobie sprawę, że pasja tworzenia, odkrywania nowych obszarów, analiza wyników, jest absolutnie niezbędna przyszłym lekarzom, pielęgniarkom, położnym, farmaceutom i wielu innym przedstawicielom braż medycznych.

Dużym sukcesem okazał się pomysł stworzenia międzywydziałowego studenckiego koła naukowego "MedTech" liczącego niespełna 100 osób, w którym opracowujemy nowoczesne rozwiązania, wdrażamy technologię IT, którą łączymy z szeroko rozumianą medycyną, naukami o zdrowiu oraz naukami farmaceutycznymi.

Członkowie naszego koła aktywnie uczestniczą również w promowaniu naszych rozwiązań na Uczelni oraz poza jej murami wśród młodzieży szkół średnich, podstawowych, ale także wśród seniorów, aktywizując wszystkie te grupy.

Jesteśmy w wielu dziedzinach wiodącym ośrodkiem projektowania, tworzenia, wdrażania i edukacji, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Spośród wiodącej tematyki można wymienić symulatory w wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, modelowanie i wizualizacja 3d, rozbudowane bazy przypadków medycznych.

Ciągle patrzymy do przodu, uświadamiając naszych studentów i nauczycieli, że technologia ma przede wszystkim być pomocna w realizacji zamierzonych celów.

Ostatnia modyfikacja: środa, 19 czerwca 2024, 11:51