Projekt - Uczę się zdrowia
Na finansowany ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki projekt składały się dwa niezależne moduły:
- Między nami dziewczynami – zajęcia dla uczennic klas trzecich i czwartych szkół ponadpodstawowych
Zamknięty cykl pięciu 60 minutowych warsztatów. Uczestniczki mogły samodzielnie przeprowadzić badania na manekinach, dokładnie przyjrzeć się modelom anatomicznym – również w wersji cyfrowej 3D, wziąć do ręki instrumentarium, spróbować ćwiczeń itp.
Zajęcia miały na celu przybliżenie pracy specjalistów zajmujących się opieką nad kobietami, praktyczne przedstawienie badań / ćwiczeń adresowanych do kobiet, a także teoretyczne i praktyczne zaprezentowanie badań profilaktycznych z zakresu ginekologii i położnictwa, fizjoterapii ginekologicznej oraz obowiązkowych i zalecanych szczepień.
Tematyka zajęć:
- Położna – najlepsza przyjaciółka kobiety. Prezentacja różnych aspektów pracy położnej: pracującej na bloku porodowym, na oddziale ginekologicznym oraz położnej środowiskowej.
- Gabinet ginekologa – wiem co mnie czeka, już się nie boję pierwszej wizyty. Prezentacja gabinetu ginekologia, podstawowych narzędzi i badań przesiewowych. Prezentacja zawodu ginekologa.
- Trening mięśni dna miednicy – fizjoterapia dla kobiet. Prezentacja zawodu fizjoterapeuty ze szczególnym uwzględnieniem fizjoterapii uroginekologicznej.
- Guz czy nie guz? Samobadanie piersi – czasem strach ma wielkie oczy. Warsztaty prowadzone przez pielęgniarki chirurgiczne oraz onkologiczne. Prezentacja różnych aspektów zawodu pielęgniarki.
- Dlaczego szczepienia są ważne? – o HPV i innych chorobach kobiecych. Warsztaty dotyczące różnych chorób kobiecych i nowoczesnych sposobach ich zapobiegania.
- I Ty możesz zostać…- zajęcia skierowane dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Warsztaty prowadzone w formie zabawy i odgrywania ról. Uczestnicy dowiadywali się, czym zajmują się poszczególni specjaliści, jak wyglądają podstawowe procedury medyczne oraz w taki sposób i w jakim celu przeprowadzane są poszczególne badania diagnostyczne.
W trakcie spotkań dzieci miały możliwość wcielania się w medyka, poznanie instrumentów, którymi się on posługuje oraz przeprowadzenia niektórych badań i zabiegów na fantomach. W czasie zajęć stosowane były różne techniki przekazu: filmy, muzyka, plastyka, zajęcia ruchowe.